cajt-pred-tagi

>SPEC YOU!

>tale pdf imam že kar nekaj časa na namizju, a do danes se nikakor nisem mogla spravit k temu, da o njem napišem tudi post. (kaj šele, da bi si ga sprintala in nalepla na steno!)
ni tolko za pisat post o pdfju, ker ta je kar je in tu ni kaj za povedat. imam pa svoje mnenje (in je podobnu mnenju mnogih freelancerjev) o stvari proti kateri je ta pdf nastrojen.

kaj to je?
pred nekaj časa se je na dizajn sceni pojavila nova beseda. sicer je ziher obstajala že prej, ampak izgleda je takrat postala že ornk podobna kugi. gre se za besedo “spec”. to je krajše za “speculative“, kar v našem jeziku pomeni tole: hipotetični klient (večinoma najden na online forumih) vam reče, da rabi nek nov dizajn. vse skupaj je lahko tudi del tekmovanja, a la “rabimo nov logo za našo super duper stran!” edini, ki s tem profitirajo, so organizatorji teh tekmovanj. največkrat so to velike tvrdke, ki potem dizajn izberejo na podlagi “tanajtalepši”.
večina dizajnerjev, ki se prijavijo na takšna “hitra” (najpogosteje do konca istega dneva) tekmovanja si največkrat ne bodo šli prebrat tisti fine print. kdo ima čas za branje pet strani texta, če pa z vsako minuto izgubijo priložnost za tistih extra 60€?! kar ne vedo, je da s sodelovanjem v takšnih tekmovanjih izgubijo pravico do svojega dizajna, katerega lahko kasneje organizatorji uporabljajo po mili volji, brez kakršnih koli skrbi.

včasih se zgodi, da tega hipotetičnega klienta tvoj portfolio (če ti ga sploh uspe poslat, ker jih itaq ne zanima) kao ni prepričal in želi videt kako bi ti preuredil neko stran. poprosi te tudi za tvojo okvirno ceno za ta projekt. ti narediš vse v roku, pošlješ mock-up strani in ponudbo. odgovor tvojega hipotetičnega klienta je negativen, ker si kao predrag. recimo, da tudi naknadna pogajanja (nekateri se bomo pogajal za ceno, nekateri ne) ne uspejo, tako da vse skupaj ostane pri ponudbi.
čez nekaj časa vidiš prenovljeno stran in je – a res presenetljivo? – zelo podobna tistemu tvojemu mock-upu. zelo zelo zelo. recimo, da so malo spremenili barve. ali mogoče font besedila. možno tudi, da so bili tolko, da so par stvari izpustili.
čeprav se vsi strinjamo, da lahko dve osebi imata iste ideje, ampak TAKO istih pa spet ne.
in to je “spec”. ti imaš idejo in narediš zasnovo strani, ‘klient’ se odloči, da vse skupaj stane preveč in potem najde nekoga, ki mu isti dizajn naredi izredno poceni (ali mogoče celo zastonj). tvoja ideja ima sedaj ime nekoga drugega, in ti se lahko za celim projektom obrišeš pod nosom.

in kaj lahko ti narediš proti temu?
sicer zveni kot kao lahek zaslužek, če se prijaviš na ta online dela, a najprej je potrebno uredit poslovne zadeve! če ti hipotetičn klient reče, da ti bo plačal PO dobljenem dizajnu imaš dve možnosti: a) mu verjameš in riskiraš, da nikoli več ne slišiš od te osebe (kljub temu, da bo mogoče tvoj dizajn veselo uporabljal). ali b) pred začetkom tvojega dela se podpiše neka pogodba. če klient izbere in uporabi tvoj dizaj ti plača neko določeno vsoto. v primeru, da se klientu tvoje delo ne dopade (se zgodi) mu ni potrebno plačat. itaq. lahko se uporabi tudi ti “kill fee“, kar je skoraj nekaj takšnega kot “cancellation fee”. če nekje sredi projekta pride do težav, tašnih ali drugačnih (klientu zmanjka denarja, skenslajo projekt, ni časa, itd itd), ti klient pred začetkom tvojega dela nakaže nek % cene, in ostalo po dokončanju dizajna. (v tem primeru se vidita resnost tebe in klienta.)

kakorkoli že – pazite nase. na svetu je veliko morskih pesov. (in preberite si vse na strani no-spec.com)

Standard